Wybierz placówkę:

Finanse – dlaczego warto uczyć dzieci?

Dzieciństwo to czas, w którym kształtują się nawyki, które mogą wpłynąć na całe życie. Jednym z najważniejszych obszarów, który zasługuje na uwagę w procesie wychowawczym, jest edukacja finansowa. Dlaczego warto uczyć dzieci o finansach?

Nauka systematycznego oszczędzania

Edukacja finansowa obejmuje zachęcanie najmłodszych do systematycznego odkładania pieniędzy na konkretne cele. Taka edukacja może obejmować ustalanie z dzieckiem określonej części kieszonkowego lub nawet całej kwoty. Zbierane środki powinny być następnie wydane na cel, który dziecko sobie wyznaczyło – najlepiej, gdy rodzice pozostawiają mu swobodę w dokonywaniu tych decyzji. Oczywiście istnieją sytuacje, kiedy rodzice mogą doradzić lub zwrócić uwagę, zwłaszcza jeśli dany produkt nie jest odpowiedni ze względu na wiek dziecka.

Przedmioty zakupione za zarobione pieniądze lub za pomocą zgromadzonych oszczędności zazwyczaj mają dla dzieci większą wartość niż te, które otrzymali np. w prezencie. To doświadczenie uczy nie tylko wartości oszczędzania, ale także daje im poczucie satysfakcji i odpowiedzialności za swoje finanse już od najmłodszych lat.

Skąd pochodzą pieniądze? 

Skąd pochodzą pieniądze to dla dorosłych oczywista kwestia, jednak często zapominamy, że dzieci potrzebują prostych odpowiedzi na te pytania. Nie mają one naturalnej zdolności domyślania się, skąd pochodzi dochód rodziny. Dlatego tak ważne jest, aby rodzic otwarcie rozmawiał na ten temat. Nie trzeba i nie należy chronić dzieci przed rzeczywistością finansową. Im więcej informacji przekazujemy, tym łatwiej będzie im zrozumieć różne aspekty życia dorosłego. Warto pamiętać, że ukrywanie tych kwestii może sprawić, że zrozumienie pewnych schematów finansowych w przyszłości będzie dla nich trudniejsze. Niezwykle ważne jest również, aby w rozmowach z dziećmi podkreślać, na co konkretne pieniądze są wydawane. Wskazywanie, że nie służą one jedynie na spełnianie zachcianek czy drobnych przyjemności, ale także na opłacanie ważnych zobowiązań, takich jak czynsze, rachunki czy zakup jedzenia, ma ogromne znaczenie edukacyjne. Dzieci dzięki temu zdobywają realistyczne spojrzenie na to, jak funkcjonuje świat finansów, co będzie dla nich cenną wiedzą w przyszłości.

Edukacja finansowa

Edukacja finansowa to proces stopniowy, który warto rozpocząć już na etapie przedszkolnym, z uwagi na istotne prawidłowości rozwoju umysłowego dzieci. Kluczowymi elementami tego procesu jest cierpliwość, konsekwencja i regularne rozmowy na temat finansów z najmłodszymi. Na etapie przedszkolnym istotne jest, aby dzieci dowiedziały się, czym są pieniądze i jak są zdobywane. Warto również zwrócić uwagę na to, jaką wartość posiadają pieniądze i jakie konsekwencje niosą za sobą zarówno wydawanie, jak i oszczędzanie. Te fundamenty stanowią solidną podstawę dla przyszłej wiedzy finansowej, która będzie przydatna w dorosłym życiu. Ważne jest, aby edukacja finansowa dzieci była procesem stopniowym, dostosowanym do ich poziomu rozwoju. Początkowe rozmowy mogą być bardziej ogólne, a w miarę rozwoju dzieci można wprowadzać bardziej zaawansowane koncepcje finansowe. Kluczem do sukcesu jest utrzymywanie otwartego dialogu na temat pieniędzy, co pozwoli dzieciom zrozumieć zasady zarządzania nimi, a jednocześnie sprawi, że proces ten będzie dla nich atrakcyjny i wartościowy.

Najważniejsze etapy w edukacji finansowej 

Edukacja finansowa to proces, który powinien ewoluować wraz z wiekiem dzieci. Kluczowym elementem jest dostosowanie edukacji do wieku i zdolności dziecka, aby uniknąć przytłaczania go zbyt skomplikowanymi zagadnieniami. Zapewnienie atrakcyjnych form nauki, takich jak gry edukacyjne czy praktyczne doświadczenia, może sprawić, że proces edukacyjny będzie bardziej przystępny i efektywny. Edukacja finansowa dla najmłodszych powinna być nie tylko pouczająca, ale również inspirująca i angażująca.

Dzieci w wieku 3–5 lat – edukacja finansowa

Dzieci w wieku 6–12 lat – edukacja finansowa

Młodzież w wieku 13–18 lat – edukacja finansowa

Monika Woźniak

Monika Woźniak

Pani Monika jest magistrem pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, swoją wiedzę uzupełniła studiami podyplomowymi z zakresu zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego.

Wszystkie posty

Spis treści

Interesują Cię podobne treści?

Podaj adres e-mail i zdobądź dostęp do sprawdzonych ciekawostek, dotyczących dzieci i ich wychowania.

Dziękujemy!

Będziemy przesyłać tylko wartościowe treści i materiały dotyczące dzieci i ich wychowania.