Finanse – dlaczego warto uczyć dzieci?
Nauka systematycznego oszczędzania
Edukacja finansowa obejmuje zachęcanie najmłodszych do systematycznego odkładania pieniędzy na konkretne cele. Taka edukacja może obejmować ustalanie z dzieckiem określonej części kieszonkowego lub nawet całej kwoty. Zbierane środki powinny być następnie wydane na cel, który dziecko sobie wyznaczyło – najlepiej, gdy rodzice pozostawiają mu swobodę w dokonywaniu tych decyzji. Oczywiście istnieją sytuacje, kiedy rodzice mogą doradzić lub zwrócić uwagę, zwłaszcza jeśli dany produkt nie jest odpowiedni ze względu na wiek dziecka.
Przedmioty zakupione za zarobione pieniądze lub za pomocą zgromadzonych oszczędności zazwyczaj mają dla dzieci większą wartość niż te, które otrzymali np. w prezencie. To doświadczenie uczy nie tylko wartości oszczędzania, ale także daje im poczucie satysfakcji i odpowiedzialności za swoje finanse już od najmłodszych lat.
Skąd pochodzą pieniądze?
Skąd pochodzą pieniądze to dla dorosłych oczywista kwestia, jednak często zapominamy, że dzieci potrzebują prostych odpowiedzi na te pytania. Nie mają one naturalnej zdolności domyślania się, skąd pochodzi dochód rodziny. Dlatego tak ważne jest, aby rodzic otwarcie rozmawiał na ten temat. Nie trzeba i nie należy chronić dzieci przed rzeczywistością finansową. Im więcej informacji przekazujemy, tym łatwiej będzie im zrozumieć różne aspekty życia dorosłego. Warto pamiętać, że ukrywanie tych kwestii może sprawić, że zrozumienie pewnych schematów finansowych w przyszłości będzie dla nich trudniejsze. Niezwykle ważne jest również, aby w rozmowach z dziećmi podkreślać, na co konkretne pieniądze są wydawane. Wskazywanie, że nie służą one jedynie na spełnianie zachcianek czy drobnych przyjemności, ale także na opłacanie ważnych zobowiązań, takich jak czynsze, rachunki czy zakup jedzenia, ma ogromne znaczenie edukacyjne. Dzieci dzięki temu zdobywają realistyczne spojrzenie na to, jak funkcjonuje świat finansów, co będzie dla nich cenną wiedzą w przyszłości.
Edukacja finansowa
Najważniejsze etapy w edukacji finansowej
Edukacja finansowa to proces, który powinien ewoluować wraz z wiekiem dzieci. Kluczowym elementem jest dostosowanie edukacji do wieku i zdolności dziecka, aby uniknąć przytłaczania go zbyt skomplikowanymi zagadnieniami. Zapewnienie atrakcyjnych form nauki, takich jak gry edukacyjne czy praktyczne doświadczenia, może sprawić, że proces edukacyjny będzie bardziej przystępny i efektywny. Edukacja finansowa dla najmłodszych powinna być nie tylko pouczająca, ale również inspirująca i angażująca.
Dzieci w wieku 3–5 lat – edukacja finansowa
- W tym wieku warto zacząć od podstaw, czyli pokazywania dzieciom różnych nominałów banknotów i monet.
- Tłumaczenie prostych koncepcji, takich jak różnice pomiędzy poszczególnymi jednostkami pieniężnymi.
- Wyjaśnienie, że pieniądze są czymś szczególnym, posiadającym wartość, i różnią się od innych przedmiotów.
- Zrozumienie podstawowej roli pieniędzy w codziennym życiu.
Dzieci w wieku 6–12 lat – edukacja finansowa
- W miarę dorastania dzieci można wprowadzić bardziej zaawansowane pojęcia.
- Dawanie kieszonkowego i uczenie odpowiedzialnego zarządzania niewielkimi sumami pieniędzy.
- Zachęcanie do tworzenia prostych budżetów, które pomogą zrozumieć, jak gospodarować dostępnymi środkami.
- Pokazywanie korzyści z oszczędzania i planowania finansowego.
Młodzież w wieku 13–18 lat – edukacja finansowa
- Wprowadzanie zaawansowanych koncepcji związanych z finansami.
- Omawianie zagadnień takich jak inwestowanie, kredyty, stopy procentowe.
- Zwracanie uwagi na planowanie dalszej edukacji i przygotowanie do samodzielnego życia.
- Zachęcanie do refleksji nad celami finansowymi i strategiami ich osiągania.
Monika Woźniak
Pani Monika jest magistrem pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, swoją wiedzę uzupełniła studiami podyplomowymi z zakresu zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego.
Spis treści
Podaj adres e-mail i zdobądź dostęp do sprawdzonych ciekawostek, dotyczących dzieci i ich wychowania.